Merkur

Informasjon om Jorden

Oppdaget av: Assyriske astronomer i det 14. århundre f.v.t.

Overflatetemperatur: -173 til 427 °C

Omløpstid: 87,97 jorddager

Antall måner: Ingen

Masse: 330 104 000 000 milliarder tonn (0,055 x jordens masse)

Merkur er oppkalt etter den romerske guden for handel, reiser og tyveri. I gresk mytologi var Merkur kjent som Hermes, gudenes budbringer. Den fikk sannsynligvis dette navnet fordi den beveger seg veldig raskt over himmelen.

Merkur er den minste planeten i solsystemet og den nærmeste planeten til solen. Selv om den er veldig nær solen, er den ikke den varmeste planeten; den tittelen tilhører Venus. Men Merkur er likevel den nest varmeste planeten.

Merkur er litt større enn jordens måne, og den er også veldig lik månen i utseende. Merkur har selv ingen måner. Planeten kan sees uten kikkert eller teleskop, men siden den er så nær solen, kan det være vanskelig å se den på den tidlige kveldshimmelen.

Overflate og struktur

Merkur er dekket av krater fra forskjellige kollisjoner. En av de største heter Caloris-bassenget og er 1300 kilometer bredt.

Det ble sannsynligvis dannet av en stor kollisjon for lenge siden. Merkur har en veldig tynn atmosfære kalt en eksosfære. Den er laget av oksygen, natrium, hydrogen, helium og kalium.

Siden overflaten er lik vår måne, indikerer det at den lille planeten ikke har vært geologisk aktiv på mange år. Planeten består hovedsakelig av stein.

Selv om det er veldig varmt på Merkur, finnes det frosset vann på overflaten. Noen av de dype kraterne ved polene er aldri utsatt for direkte sollys, og temperaturene forblir veldig lave der.

Tid på Merkur

Merkur roterer sakte sammenlignet med jorden. En dag på Merkur tilsvarer 59 jorddager. Imidlertid går et år på Merkur raskt. Fordi den er nær solen, tar det ikke lang tid å gå hele veien rundt den.

Merkur går i bane rundt solen en gang hver 88 jorddager. Hvis du skulle bo på Merkur, ville du ha bursdag hvert tredje måned! Merkur har det korteste året av alle planeter. Den beveger seg rundt solen med en hastighet på 47 kilometer per sekund.

Selv om solen stiger og synker hver dag på jorden, tar det lang tid for dette å skje på Merkur. En soloppgang skjer på Merkur en gang hvert 180. jorddøgn.

Størrelse og sammenligning

Vi vet at Merkur er den minste planeten. Den har en radius på 2.439 km / 1.516 mi og en diameter på 4.879 km / 3.032 mi. Men hvordan sammenligner den seg med de andre planetene i solsystemet?

Både Venus og jorden er omtrent tre ganger større enn Merkur. Mars er bare 30% større enn Merkur, men nå skal vi se på gigantene i solsystemet.

Neptun og Uranus har mer enn 10 ganger diameteren til Merkur. Saturn har 23 ganger diameteren til Merkur, mens Jupiter, den største planeten i solsystemet, har mer enn 29 ganger diameteren til Merkur. Mer enn 24.462 Merkurer ville passe inne i Jupiters volum.

Hvem oppdaget Merkur?

Navngivingen og oppdagelsen av Merkur kan ikke tilskrives noen. De gamle kjente Merkur i mange år siden den er synlig med det blotte øye.

En av de tidligste kjente registrerte observasjonene av Merkur er Mul.Apin-tavlene. Det antas at disse observasjonene ble gjort av en gammel assyrisk astronom rundt det 14. århundre f.Kr. Oversettelsen av Merkurs navn skrevet på disse tavlene oversettes til "den hoppende planeten."

Planet Nabu

Babylonerne kalte Merkur for Nabu. Noen av deres poster dateres tilbake til det 1. årtusen f.Kr. Nabu er også gudenes budbringer i babylonsk mytologi.

Merkur var i en stor kollisjon

Merkur antas å være 4,5 milliarder år gammel. Gravitasjon trakk den virvlende gassen og støvet sammen og dannet den lille planeten. Imidlertid har Merkur en enorm kjerne, og forskere mener at dette er resultatet av en kollisjon. Et annet gigantisk objekt krasjet inn i Merkur og fjernet mye av overflaten.

Andre egenskaper

Selv om Venus er den nærmeste planeten til jorden, tilbringer den mesteparten av tiden langt borte. Dette gjør Merkur til den nærmeste planeten til jorden, i hvert fall for visse perioder. Siden Merkur har en tynn atmosfære, faller temperaturene om natten veldig lavt, fra 430 grader Celsius om dagen til -180 grader Celsius om natten.

Merkur har ingen måner, og siden den er veldig nær solen, vil den aldri få noen. Sola vil i praksis stjele enhver satellitt av Merkur.

Kjernen til Merkur inneholder store mengder jern, mer enn noen annen stor planet i solsystemet. NASA har kartlagt hele overflaten av Merkur, og ja, det er den mest kraterbelagte planeten i solsystemet.

Siden Merkur er nær oss, kan vi enkelt sende romfartøy eller sonder til den. Det første romfartøyet som utforsket Merkur var NASAs Mariner 10, og det skjedde i 1974. Det tredje romfartøyet som skal ankomme Merkur heter BepiColombo, og det forventes å ankomme Merkur i 2025.

Fakta om Merkur

• Siden Merkur er en av planetene som man kan se uten teleskop, har mange oldtidssamfunn observert den. Det er derfor ikke mulig å si hvem som oppdaget den først. Men det var Galileo Galilei som først observerte den gjennom et teleskop, tidlig på 1600-tallet.

• Galileos enkle teleskop var ikke godt nok til å kunne observere fasene til Merkur. Disse ble først observert senere, av Giovanni Zupi i 1639, og han slo fast at Merkur hadde tilsvarende faser som månen og Venus.

• I oldtiden trodde man at Merkur var to forskjellige objekt på himmelen, en morgenstjerne og en aftenstjerne.

• Venus sin bane ligger mellom Merkur og jorden, men siden Venus for det meste er i bane langt vekke fra jorden er Merkur størstedelen av tiden den nærmeste planeten til jorden.

• Merkur har fått navnet sitt etter gudenes sendebud i romers mytologi, fordi den beveger seg så raskt i bane rundt solen.

• Merkur bruker bare 88 dager på en hel runde rundt solen. Ett år på Merkur er altså 88 jord-dager.

• Den holder en fart på 47 km/s i sin bane rundt solen.

• Merkur er den nærmeste planeten til solen, med en avstand på 57,91 millioner kilometer, eller 0,4 AU (1 AU = avstanden fra solen til jorden). Det tar sollyset 3,2 minutter å reise fra solen til Merkur.

• Selv om det er den nærmeste planeten til solen, er det ikke den varmeste. Det er Venus, som er nest nærmest solen som er den varmeste.

• Merkur er den minste planeten i solsystemet. Størrelsen er omtrent en tredjedel av jorden.

• Planeten har en diameter på 4 879 km.

• Merkurs rotasjonsakse har den minste helling av alle planetene i solsystemet, på bare 1⁄30 grad.

• Omløpsbanen rundt solen er den minst sirkulære av alle planetene. På det nærmeste er den bare 66% av avstanden til solen, som den er når den er lengst vekke.

• På det nærmeste er Merkur 0,3 AU fra solen, og på det fjerneste 0,44 AU (1 AU = avstanden fra solen til jorden)

• Merkur spinner sakte rundt sin egen akse, og en rotasjon tar hele 59 jord-dager. Siden planeten samtidig går i en rask bane rundt solen (88 jord-dager), blir døgnet mye lenger. Det er fordi den må “ta igjen” rotasjonen rundt solen. Ett helt døgn på Merkur (dag og natt) blir derfor hele 176 jord-dager, altså mer enn to Merkur-år!

• Merkur har ingen måner eller ringer.

• Overflaten er veldig lik vår måne, og det har ikke vært geologisk aktivitet der på veldig lenge.

• Merkur har ingen atmosfære, men en tynn eksosfære. Den består av atomer som sprenges løs fra overflaten av solvinder og meteoritter. Eksosfæren består av oksygen, natrium, hydrogen, helium og kalium.

• Temperaturene på planeten kan være både varme og kalde. Om dagen kan de nå opp til 430°C. Siden det ikke er noen atmosfære til å holde på varmen, blir natten veldig kald med temperaturer ned til -180°C. Dette er de største variasjonene i temperatur i hele solsystemet.

• Merkurs magnetfelt er forskjøvet i forhold til planetens ekvator. Selv om magnetfeltet på overflaten bare har 1,1% av styrken til jordens magnetfelt, samhandler det med magnetfelt i solvinder, og kan skape intense magnetiske tornadoer som frakter det raske, varme solvindplasmaet ned til overflaten.

• Merkur og Venus går i bane rundt solen innenfor jordens bane, og vi kaller dem de indre planetene.

Venus