Neptun

Oppdaget av: Urbain Jean Joseph Le Verrier & Johann Galle, 23. september 1846

Overflatetemperatur: -201 °C

Omløpstid: 60 190,03 jorddager (164,79 jordår)

Banedistanse: 4 498 396 441 km (30,10 AU)

Kjente ringer: 5

Mest kjente måne: Triton

Antall kjente måner: 14

Masse: 102 410 000 000 000 000 milliarder tonn (17,15 x Jorden)

Planeten Neptun er oppkalt etter den romerske guden for havet. I gresk mytologi er han kjent som Poseidon. Planeten fikk sannsynligvis dette navnet på grunn av sin blå fremtoning.

Neptun er den fjerneste planeten fra solen og den fjerde største av alle planetene i solsystemet. Den er over 30 ganger lenger fra solen enn jorden.

Selv om den er langt unna, er den ikke den kaldeste planeten; den tittelen tilhører Uranus. Neptun er imidlertid veldig kald. Det er en mørk og vindfull planet med de kraftigste vindene i solsystemet.

Grunnen til at Neptun er blå skyldes tilstedeværelsen av en spesifikk gass som heter metan. Dette er også grunnen til at planeten Uranus er blå. Både Uranus og Neptun er kjent som isgiganter på grunn av deres sammensetninger.

Overflate og struktur Atmosfæren på Neptun består av hydrogen, helium og metan. Planeten er i hovedsak en tykk tåke av vann, ammoniakk og metan over et jordstørrelse fast senter.

Som andre gassgiganter har Neptun et ringsystem, nøyaktig seks av dem, men de er svake. Neptun har også 14 bekreftede måner. Været på Neptun er veldig aktivt. Noen ganger danner det mørke flekker i atmosfæren, som i hovedsak er stormer på størrelse med jorden.

Den har det villeste og rareste været av alle planetene i solsystemet. Vindhastighetene på Neptun er de mest bemerkelsesverdige.

Noen vinder har kunnet nå opptil 2 160 km i timen. De er nesten en supersonisk strøm. Disse vindene bryter lydmuren som er fem ganger sterkere enn de sterkeste vindene på jorden.

Tid på Neptun En dag på Neptun er kortere enn en dag på jorden. Den varer bare 16 timer. Siden Neptun er den fjerneste planeten fra solen, har den en veldig lang reise å fullføre rundt den. Ett år på Neptun tilsvarer 165 jordår.

Morsomme fakta Neptun fikk navnet til den romerske guden for havet på grunn av sin blåaktige havlignende farge. Alle Neptuns måner har blitt oppkalt etter vann-guddommer som svar. Før Plutos bane ble forstått og dens status ble nedgradert fra en planet til en dvergplanet, ble Neptun ansett som den nest fjerneste planeten fra solen. Neptun ble observert i 1613 av Galileo Galilei, men han trodde at han observerte en stjerne og klarte ikke å finne den igjen. Forskere tror at Neptun ble dannet for omtrent 4,5 milliarder år siden og begynte å drive bort fra solen for omtrent 4 milliarder år siden. Lys fra Neptun når oss på omtrent 4 timer. Dypt inne i Neptuns nedre regioner er det en varm, tett væske som noen ganger kalles en vann-ammoniakk-hav. Selv om det er varmt, refererer mange ganske enkelt til det som isete. Noen tror at inne i Neptuns laveste regioner er forholdene slik at metan til og med brytes ned til diamantkrystaller som regner nedover. Neptun har det villeste og rareste været i solsystemet. Det er imidlertid ikke forstått hvordan det får så mye energi til å produsere slikt vær.

Størrelse og sammenligning Neptun har en radius på 24 764 km / 15 387 mi og en diameter på 49 244 km. Selv om den på mange måter er Uranus sin tvilling, er den mindre av de to, men tettere.

Uranus er 103% større enn Neptun, og er bare litt større med et par hundre km/mi. Sammenlignet med gassgiganter, blir ting mer seriøse.

Saturn har 2,3 ganger diameteren til Neptun, mens Jupiter, den største planeten i solsystemet, har 2,8 ganger Neptuns diameter. Når det gjelder de terrestriske planetene, er Neptun fire ganger større enn jorden og Venus. Den har 7,2 ganger Mars diameter og mer enn 10 ganger diameteren til Merkur, den minste planeten.

Trivia Neptun eller Uranus? Navnet Neptun ble først gitt til den syvende oppdagede planeten i solsystemet. Navnet ble imidlertid forkastet, men Uranus førte til slutt til oppdagelsen av den åttende planeten, som ville bære navnet Neptun.

Så kanskje i en annen dimensjon ble denne avgjørelsen ikke forkastet, og Uranus ville ha blitt kalt Neptun, og Neptun ville ha blitt kalt Uranus.

Andre navn for Neptun De fleste språk bruker en variant av navnet "Neptun" for planeten. På kinesisk, vietnamesisk, japansk og koreansk ble planetens navn oversatt til "sjøkongestjerne", mens i mongolsk kalles det Dalain Van.

I moderne gresk er planetens navn Poseidon, mens på maorisk kalles planeten Tangaroa, navnet på maorienes gud for havet.

Oppdagelsen av Neptun Neptun er usynlig for det blotte øye og unngikk derfor oppdagelse i århundrer, før i 1846 da arbeidene til Le Verrier og Johann Galle fant den blåaktige planeten.

Uranus var den største faktoren i oppdagelsen av Neptun. Astronomer beregnet banen til Uranus og observerte at planeten ikke fulgte deres modeller.

Dette tvang astronomer til å konkludere med at en annen uoppdaget planet kan være årsaken bak forstyrrelsene. Le Verrier forutsa hvor denne mystiske planeten skulle være, og Johann Galle fant den bare en grad unna det forutsagte punktet. Dette gjør Neptun til den første planeten som noensinne er oppdaget ved hjelp av matematiske beregninger og forutsigelser.

Andre egenskaper Neptun er den eneste planeten som ikke er synlig for det nakne øye. Bare med instrumenter som teleskoper kan du se den. Siden Neptun er den åttende og mest fjerne planeten fra solen, er dens eneste nabo Uranus.

Den blå planeten ble oppdaget i 1846 av Urbain Le Verrier, John Couch Adams og Johann Galle ved hjelp av matematiske forutsigelser.

En av de største månene til Neptun er Triton. Triton er enda større enn dvergplaneten Pluto, og noen forskere tror at månen også er en dvergplanet, fanget av Neptuns tyngdekraft. Triton er den syvende største månen i solsystemet.

Fakta om Neptun

• Det er den eneste planeten som det ikke er mulig å se fra jorden uten hjelpemidler. Den ble derfor ikke offisielt oppdaget før i 1846, av Le Verrier og Johann Galle.

• Den viktigste grunnen til at de klarte å oppdage Neptun, var at de kalkulerte banen til Uranus, og la merke til at den ikke fulgte den nøyaktige banen de regnet ut. Derfor måtte det være en ukjent planet som påvirket banen med sin tyngdekraft. Astronomen Urbain Le Verrier regnet ut hvor denne ukjente planeten måtte være, og astronomen Johann Galle fant den - bare én grad fra der det var forutsett.

• Neptun ble gitt navnet etter den romerske guden for havet, på grunn av den blålige fargen. Månene rundt Neptun har også fått navn etter vann-guddommer.

• Man tror at Neptun får blåfargen sin fra metan i atmosfæren, sammen med en annen ukjent faktor.

• Gjennomsnittsavstanden fra solen er 4,5 milliarder kilometer, altså 30 AU (1 AU = avstanden fra solen til jorden). Det er den planeten som går i bane lengst vekke fra solen.

• På grunn av den lange avstanden til solen, har den også den lengste omløpstiden rundt solen. Neptun bruker hele 165 jord-år på en hel runde.

• En rotasjon rundt sin egen akse gjør den på 16 timer.

• Neptun har en diameter på 49 244 km, omtrent fire ganger mer enn jorden. Det er den fjerde største planeten i solsystemet.

• Neptun og Uranus blir kallet for is-kjemper, siden de er mindre og har en annen sammensetning av stoffer enn gass-gigantene Jupiter og Saturn.

• Jupiter har en kjerne som er omtrent 1,5 ganger jordens størrelse. Kjernen er omtrent 45% av planetens totale masse. Det er ikke en fast overflate på kjernen, slik som på steinplanetene (Merkur, Venus, jorden og Mars).

• Neptun er den minste av gassplanetene, med en masse på 1,024 x 10^26 kg.

• Den har den største tettheten av alle gassplanetene, på 1,64 g/cm³ (1640 kg/m³).

• Planeten har en gjennomsnittstemperatur på -214°C.

• Neptun er den planeten i solsystemet med den høyeste vindhastigheten. Vinden blåser mot vest rundt ekvator med en hastighet opp mot 2160 km/t - fortere enn lyden! Vindene på Neptun kan bli fem ganger så kraftige som den sterkeste vinden vi noen gang har målt på jorden.

• Neptun har ringer rundt seg: Minst fem hovedringer og fire fremtredende ringbuer. Disse starter nær planeten og beveger seg utover. De største ringene har fått navnene Galle, Leverrier, Lassell, Arago og Adams.

• Neptun har også måner. Vi kjenner til 14 stykker, og den største heter Titron. Det er den syvende største månen i solsystemet, og den eneste som går i bane motsatt av planetens rotasjon. Det betyr at det er en måne som er blitt fanget opp av Neptuns gravitasjon. På grunn av størrelsen tror vi det er en “fanget” dvergplanet.

Makemake