Pluto

Oppdaget av: Clyde W. Tombaugh, 18. februar 1930

Overflatetemperatur: -229°C

Omløpstid: 247,92065 jordår

Banedistanse: 5 874 000 000 km (39,26 AU)

Kjente måner: 5 stykker: Charon, Nix, Hydra, Kerberos og Styx

Diameter: 2 368 km (± 20 km)

Masse: 13 050 000 000 000 tonn (0,00218 x Jorden)

Pluto er den største kjente dvergplaneten i solsystemet og ble oppdaget i 1930. Den ble ansett som det niende planeten i solsystemet vårt i 75 år, inntil oppdagelsen av Eris og andre lignende objekter førte til degraderingen fra en planet til en dvergplanet i 2006.

Ved bruk av Newtonsk mekanikk i 1840 av Urbain Le Verrier ble det oppdaget at det var forstyrrelser i Uranus' bane. Etter at Neptun ble oppdaget og massen beregnet, ble det spekulert i at et større objekt var nødvendig for å forklare dette, og dermed ble hypotesen om Planet X født. I 1894 grunnla Percival Lowell, en forretningsmann og astronom, Lowell-observatoriet, og i 1906 påbegynte han søket etter Planet X i nesten et tiår til Lowell døde i 1916.

Ukjent for Lowell hadde undersøkelsene hans fanget to svake bilder av Pluto, men de ble ikke gjenkjent for hva de var. Søket etter Planet X startet på nytt i 1929 etter at enken hans kjempet for arvet hans, og søket fortsatte.

Observatoriets direktør ga oppgaven med å finne Planet X til en 23 år gammel mann ved navn Clyde Tombaugh som etter ett års hardt arbeid endelig hadde funnet den. Nyheten ble store overskrifter overalt, og Lowell-observatoriet fikk dermed retten til å navngi den nye oppdagelsen.

Navnet Pluto ble foreslått av Venetia Burney, en elleve år gammel skolejente i Oxford, England, etter at en undersøkelse ble gjennomført, og navnet Pluto vant ved avstemning. Navnet ble kunngjort 1. mai 1930. Den gang lille jenta mottok et moderne ekvivalent av 450 USD. Det endelige valget av et navn ble hjulpet delvis av det faktum at de første bokstavene i Pluto er initialene til Percival Lowell.

Klassifiseringskontrovers Plutos degradering som planet til en dvergplanet er fremdeles svært kontroversiell den dag i dag. Selv nå er det folk i høye stillinger i NASA som heftig ønsker Plutos reklassifisering som en planet, mens andre fortsatt anser det som en planet uavhengig av IAU sin beslutning.

NASAs administrator Jim Bridenstine erklærte offentlig at Pluto definitivt burde være en planet. Observasjoner fra NASAs romsonde New Horizons i 2015 avslørte en større kompleksitet på Pluto enn tidligere antatt. En sannsynlig underjordisk hav, organiske materialer (de potensielle forløperne til liv) på overflaten og en flerlags atmosfære ble avslørt og dermed fremmet nye debatter rundt Pluto. Pluto ble klassifisert som en planet i 75 år og senere degradert til statusen som en dvergplanet etter at lignende objekter ble oppdaget i Kuiperbeltet. Imidlertid førte oppdagelsen av Eris i 2005, en dvergplanet som ligner på Pluto, til at problemene brøt ut og dermed utløste debatten i det vitenskapelige samfunnet om hva som skulle betraktes som en planet. Tre krav ble uttalt:

Objektet må være i bane rundt Solen.

Objektet må være massivt nok til å være avrundet av sin egen tyngdekraft.

Det må ha ryddet nabolaget rundt banen.

Pluto klarte ikke å oppfylle den tredje betingelsen. Massen er betydelig mindre enn den kombinerte massen av de andre objektene i banen, 0,07 ganger, i motsetning til jorden, som er 1,7 millioner ganger den gjenværende massen i banen, uten månen.

Uansett er debatten fremdeles pågående. I 2006 stemte American Dialect Society plutoed som årets ord. Å “pluto” betyr å “degradere eller devaluere noen eller noe.” Likevel fikk Pluto noe anerkjennelse ettersom begrepet “plutoid” ville bli brukt for å referere til både den og andre objekter som har en omløpsbane semi-hovedakse større enn Neptuns og nok masse til å være av nær-sfærisk form.

Dannelse Pluto er det største medlemmet av en gruppe objekter som går i bane i en skiveformet sone utenfor Neptuns bane, kalt Kuiperbeltet. Dette fjerne riket er befolket av tusenvis av små isete verdener som ble dannet tidlig i solsystemets historie, for omtrent 4,5 milliarder år siden. Opprinnelsen og identiteten til Pluto har lenge forvirret astronomer.

Pluto deler egenskaper med kometer, som solvinden som gradvis blåser Plutos overflate ut i verdensrommet. Det er blitt teoretisert at Pluto kan ha blitt dannet som et resultat av sammenslåing av mange kometer og relaterte Kuiperbelteobjekter. Selv om Pluto er det største kjente Kuiperbelteobjektet, er Neptuns måne Triton litt større, har lignende geologi og atmosfære, og det antas at den har vært et fanget Kuiperbelteobjekt. Eris er omtrent samme størrelse som Pluto, men ikke et permanent medlem av Kuiperbeltet, siden det også når en tilknyttet befolkning kalt den spredte skiven. Kuiperbelteobjekter:

Mange Kuiperbelteobjekter har en 2:3 baneresonans med Neptun og kalles plutinoer. De antas å være rester fra en kropp som kunne komme sammen med mange andre for å danne en planet, men de klarte ikke å fullt ut smelte sammen til en fullverdig planet. Det antas at Pluto skylder sin nåværende posisjon til en plutselig migrasjon gjennomgått av Neptun tidlig i solsystemets dannelse. Den fine modellen krever at det var omtrent tusen Pluto-størrelse kropper i den opprinnelige planetesimalskiven, som inkluderte Triton og Eris.

Avstand, størrelse og masse På grunn av banen kommer Pluto periodisk nærmere solen enn Neptun. En stabil bane-resonans med Neptun forhindrer at de kolliderer. Lyset fra solen når Pluto på omtrent 5,5 timer i gjennomsnittlig avstand på 39,5 AE. På sitt fjerneste punkt er Pluto 48,9 AE fra solen, og på sitt nærmeste er det 29,7 AE. For tiden er Pluto 34,3 AE fra jorden, og lyset tar omtrent 4 timer og 45 minutter å reise fra den til oss.

Overflatearealet til Pluto er litt større enn Russland, og det er omtrent halvparten så bredt som USA, med en tyngdekraft på 0,063 g, Jorden har 1 g. Den har en diameter på 2 376 kilometer eller 1476 miles og en radius på 1 188 kilometer eller 738 miles. Den er omtrent 1/6 av jordens størrelse eller 18%, og den har 70% av diameteren til jordens måne.

Massen til Pluto er 1,3 x 10^22 kg, som bare er 0,22% av jorden eller 18% av jordens måne. Massen til Pluto er også mindre enn seks andre måner: Titan, Callisto, Io, Ganymede, Europa og Triton. Pluto er mer enn dobbelt så stor i diameter og et dusin ganger massen av dvergplaneten Ceres, det største objektet i asteroidebeltet. Det er mindre massivt enn dvergplaneten Eris.

Bane og rotasjon En dag på Pluto varer omtrent 153 timer, mens en hel tur rundt solen tar omtrent 248 år. Den har en uvanlig bane, både elliptisk og skrå. Den ovalformede banen kan ta den 48,9 AE fra solen og 29,7 AE på sitt nærmeste, men i gjennomsnitt er det omtrent 39 AE.

Selv om det ser ut til at Pluto vil kollidere med Neptun, er banene deres justert slik at de aldri kan gjøre dette eller til og med nærme seg hverandre tett. Plutos rotasjonsperiode, en dag, tilsvarer 6,39 jorddager. Som Uranus og Venus viser den en retrograd rotasjon, som spinner fra øst til vest. Pluto roterer på "siden" i baneflaten, med en aksetilt på 120°, og derfor er sesongvariasjonen ekstrem. Ved solstider er en fjerdedel av overflaten i kontinuerlig dagslys, en annen fjerdedel i fullstendig mørke.

Geologi, Struktur og Atmosfære Overflaten på Pluto består hovedsakelig av omtrent 98% nitrogenis, med spor av metan og karbonmonoksid. Nitrogen og karbonmonoksid er mest rikelig på den anti-Charon-siden der Tombaugh Regios vestlige lobe, Sputnik Planitia, befinner seg. Det har fjell dekket med vannis.

Plutos overflate er ganske variert, med store forskjeller i både lysstyrke og farge. Den er en av de mest kontrastrike legemene i solsystemet, lik i kontrast med Saturns måne Iapetus. Fargen varierer fra kullsvart, mørk oransje og hvit. Den er lik i farge med Io, men med litt mer oransje, og den har betydelig færre røde deler enn Mars.

Bemerkelsesverdige geografiske regioner inkluderer Tombaugh Regio, eller "Hjertet", et stort lyst område på siden motsatt månen Charon, Cthulhu Macula, eller "Hvalen", et stort mørkt område på den bakre halvkulen, og "Brass Knuckles", en serie med ekvatoriale mørke områder på den fremre halvkulen. Sputnik Planitia, den vestlige loben av "Hjertet", er et 1.000 kilometer eller 621 miles bredt basseng av frosne nitrogen- og karbonmonoksid-iser. Det er tydelige tegn på glasiale strømmer både inn i og ut av bassenget. Likevel har det ingen kratere, noe som antyder at overflaten er mindre enn 10 millioner år gammel.

Plutos tetthet er 1.860 ± 0.013 g/cm3 og har intet magnetfelt. Siden nedbryting av radioaktive elementer til slutt ville varme opp isene nok til at steinen skiller seg fra dem, forventer forskere at Plutos indre struktur er differensiert, med steinmaterialet som har lagt seg i en tett kjerne omgitt av en kappe av vannis.

Det antas at diameteren på kjernen ville være rundt 1.700 kilometer eller 1.056 miles, nesten 70% av Plutos diameter.

Plutos atmosfære ligner på den hos en komet. Den har en tynn, spinkel atmosfære som utvider seg når den kommer nærmere solen og kollapser når den beveger seg lenger unna. Når den nærmer seg solen, sublimerer overflateisene, og går fra fast til gassform, og stiger for å danne en midlertidig tynn atmosfære. Nye resultater tyder på at den sannsynligvis forblir i gassform. Tilstedeværelsen av atmosfæriske gasser ble sporet opp til 1.670 kilometer høyt eller 1.037 miles og har ingen skarp øvre grense.

Den tynne atmosfæren består av nitrogen, metan og karbonmonoksid. Ifølge målinger fra New Horizons er overflatetrykket omtrent 1 Pa, grovt sett en million til 100 000 ganger lavere enn jordens atmosfæretrykk.

Gjennom observasjoner fra New Horizons er det avdekket at Plutos øvre atmosfære er mye kaldere enn forventet, 70 K eller -203,15 grader Celsius. Atmosfæren er delt inn i omtrent 20 regelmessig plasserte dislag opptil 150 kilometer høye.

Måner Det er oppdaget fem naturlige satellitter som kretser rundt Pluto. Det antas at dette månesystemet ble dannet etter en kollisjon med et legeme av lignende størrelse som Pluto tidlig i solsystemets historie.

Charon er den største månen til Pluto, etterfulgt av fire mye mindre omløpsmåner: Nix, Styx, Kerberos og Hydra. De ble først identifisert i 1978 av astronomen James Christy. Omløpstidene til alle månene er knyttet sammen i et system av orbitalresonanser og nær resonanser. De fire små månene spinner og holder ikke samme ansikt mot Pluto, slik Charon gjør.

Charon Den er oppkalt etter fergemannen for de døde i gresk mytologi. Det er Plutos største måne med en gjennomsnittlig radius på 606 kilometer eller 377 miles. Den har omtrent halve diameteren til Pluto og også en åttendedel av massen, og er den største kjente månen til en dvergplanet. På grunn av størrelsen er den gravitasjonelle innflytelsen slik at barysenteret eller det plutoniske systemet ligger utenfor Pluto, slik som i tilfellet med solen og Jupiter. Noen foretrekker å tenke på Pluto/Charon som en dobbeltplanet i stedet for en planet og en måne.

Charon og Pluto kretser rundt hverandre en gang hver 6,387 dager. De er gravitasjonelt låst til hverandre. Hver holder det samme ansiktet mot den andre. Den består av 55% stein og 45% is. Den har ikke noen atmosfære, og dens rødlige polregion, uformelt kalt Mordor, er et resultat av tilstedeværelsen av tholiner - organiske molekyler basert på metan og nitrogen. Disse molekylene antas ikke å være innfødte til Charon, men heller å ha oppstått på Pluto og blitt overført på en eller annen måte. En massiv belte av mulig tektonisk oppsprekking krysser ekvator, noe som indikerer at noe prøvde å rive Charon fra hverandre.

Det antas at Charon ble dannet etter at Pluto hadde en kollisjon med et lignende legeme. Den andre teorien er at Charon kolliderte med Pluto og dermed resulterte i dens nåværende tilstand.

Nix Den har en diameter på 49,8 kilometer eller 30,9 miles og ble oppdaget sammen med Hydra i juni 2005. Den er oppkalt etter den greske gudinnen for natten. Det er den tredje månen til Pluto etter avstand og kretser mellom månene Styx og Kerberos. Grunnen til at den ble kalt Nix og den andre månen Hydra, var for å hedre romfartøyets oppdrag New Horizons, med initialene N og H.

Det rødlige området på Nix skyldes mest sannsynlig et nedslagskrater. Nix sin lysstyrke er omtrent 5 000 ganger svakere enn Plutos. Det antas at den ble dannet av rusk etter at Pluto hadde en kollisjon. Den er ikke tidevannslåst og tumbles kaotisk, lik de andre små månene. Den fullfører en rotasjon på 43,9 timer retrograd i forhold til Plutos ekvator med en akselhelling på 132 grader. Rotasjonshastigheten har økt siden den ble anslått, med omtrent 10 %.

Nix kretser rundt Pluto-Charon-barysenteret på en avstand av 48 694 kilometer eller 30 257 miles, mellom banene til Styx og Kerberos. Alle Plutos måner har svært sirkulære baner som er koplanare med Charons bane. Nix har en omløpsperiode på omtrent 24,8546 dager, og banen er resonant med andre måner av Pluto. Nix er i en 3:2 orbitalresonans med Hydra og en 9:11 resonans med Styx.

Styx
Oppdagelsen av Styx ble annonsert i 2012, og det er den nest nærmeste satellitten til Pluto etter avstand og den sist oppdagede, ett år etter Kerberos. Den er omtrent 16 kilometer på det bredeste, med en omløpsperiode på 20,2 dager.

Den kretser rundt Pluto-Charon-barysenteret på en avstand av 42 656 kilometer, noe som plasserer den mellom banene til Charon og Nix. Den er i en 11:6 orbital resonans med Hydra og en 11:9 resonans med Nix. Styx var både en guddom og en elv som dannet grensen mellom jorden og underverdenen i gresk mytologi.

Kerberos Kerberos er omtrent 19 kilometer eller 12 miles i sin lengste dimensjon. Det var den fjerde månen som ble oppdaget og ble annonsert i 2011. Den dobbeltlappede formen til Kerberos er sannsynligvis dannet av to mindre objekter som smeltet sammen. Som de andre små månene har den en kaotisk rotasjon. På tidspunktet for New Horizons forbiflyvning var rotasjonsperioden til Kerberos omtrent 5,33 dager, og rotasjonsaksen var vippet omtrent 96 grader i forhold til banen. Den kretser rundt Pluto-Charon-barysenteret på en avstand av 57 783 kilometer eller 35 905 miles. Den kretser mellom Nix og Hydra og fullfører en omløpsbane rundt Pluto omtrent hver 32,127 dager. Det skulle egentlig kalles Cerberus, men navnet var opptatt, og dermed var den greske formen av navnet Kerberos akseptabel for IAU. Cerberus i gresk mytologi var en flerhodet hund som voktet portene til underverdenen.

Hydra Hydra er den nest største månen til Pluto, med en diameter på omtrent 51 kilometer eller 32 miles, noe større enn Nix. De ble begge oppdaget i 2005. Den er oppkalt etter det ni-hodede underverdensmonsteret i gresk mytologi.

Etter avstand er den den femte og ytterste månen til Pluto og kretser utenfor Plutos fjerde måne, Kerberos. Den har en svært reflekterende overflate forårsaket av nærværet av vannis, lik andre plutoniske måner.

Hydra er omtrent 5.000 ganger svakere enn Pluto. Vannis på Hydras overflate er relativt ren og viser ingen betydelig mørkere sammenlignet med Charon. Overflatespektret til Hydra er litt blåaktig sammenlignet med det for Nix. På tidspunktet for New Horizons forbiflyvning av Pluto og månene dens var Hydras rotasjonsperiode omtrent 10 timer, og rotasjonsaksen var vippet omtrent 110 grader i forhold til banen. Hydra er den eneste plutoniske månen som fullfører en rotasjon på mindre enn en dag, noe som gjør den raskest.

Hydra kretser rundt Pluto-Charon-barysenteret på en avstand av 64 738 kilometer eller 40 226 miles. Hydra har en omløpsperiode på omtrent 38,2 dager og er resonant med andre måner av Pluto. Hydra er i en 2:3 bane-resonans med Nix og en 6:11 resonans med Styx.

Muligheten for liv
På grunn av ekstremt lave temperaturer virker det lite sannsynlig at liv kunne eksistere der. Selv om vann er til stede, er det i hovedsak steinlignende.

Fremtidige planer for Pluto NASAs New Horizons-sonde nådde Pluto i 2015, men den suste forbi dvergplaneten i løpet av noen minutter på grunn av sin enorme hastighet. Nå vurderer byrået muligheten for å sende en annen oppdrag til Pluto, men denne gangen skal den gå i bane for å studere overflaten. Siden det siste oppdraget var en suksess og avslørte en kompleks verden, er det naturlig at det sendes flere ekspedisjoner dit.

Visste du? Oppdageren av Pluto, Clyde W. Tombaugh, hadde asken sin plassert om bord i romsonden New Horizons. Den var nærmere solen enn Neptun fra 1979 til 1999. Den har ennå ikke fullført en hel bane rundt solen siden oppdagelsen fordi et plutonisk år er 247,68 år langt. Etter at Pluto ble oppkalt, oppkalte Glenn T. Seaborg i 1941 et nytt grunnstoff, plutonium, etter Pluto, uran etter Uranus og neptunium etter Neptun, etter tradisjonen med å gi et grunnstoff navn etter en nyoppdaget planet. Walt Disney kalte en hunde-kamerat av Mikke Mus, Pluto. De fleste språk bruker navnet "Pluto" i forskjellige omskrivninger. I Japan er det kjent som Meiosei - stjerne til kongen (guden) av underverdenen, og på hindi er det kjent som Yama, dødsguden i hinduistisk og buddhistisk mytologi. Plutos måne Charon er større enn dvergplaneten Eris. Pluto er den nærmeste dvergplaneten til solen, første plass holdes av Eris. Pluto består en tredjedel av vann. Avstanden mellom Pluto og Charon er omtrent den samme som fra den ene siden av Sør-Amerika til den siste siden av Nord-Amerika.

Fakta om Pluto

• Pluto var det første objektet som ble oppdaget i Kuiper-beltet, og er den største dvergplaneten vi har oppdaget i solsystemet. Den ble oppdaget i 1930 av Clyde Tombaugh.

• Siden begynnelsen av 1990-tallet, diskuterte man Plutos status som planet, da det etter hvert ble oppdaget flere objekter av omtrent samme størrelse i solsystemet. Etter oppdagelsen av Eris i 2005, ble det av IAU (International Astronomical Union) i 2006 definert strengere retningslinjer for hva en planet kunne være. Pluto falt utenfor disse definisjonene og ble i stedet definert som en dvergplanet sammen med flere andre lignende objekter.

• Pluto er den niende største og den med tiende størst masse av kjente objekter som går i bane rundt solen. Utenfor Neptuns bane er den derimot den største, men likevel mindre i masse enn Eris.

• Den har fått navnet sitt etter den greske guden for underjorden og dødsriket.

• Pluto består for det meste av is og stein. Den er relativt liten sammenlignet med jordens måne, da den kun har omtrent en sjettedel av månens masse og en tredjedel av volumet.

• Som andre objekter i Kuiper-beltet har den en eksentrisk (avlang) bane. Avstanden fra solen varierer mellom 30 og 49 AU (1 AU = avstanden fra solen til jorden).

• På grunn av den avlange banen, hender det faktisk at Pluto er nærmere solen enn det Neptun er. En stabil omløpsresonans med Neptun hindrer dem i å kollidere.

• Lyset fra solen tar i gjennomsnitt 5,5 timer på å nå Pluto.

• Pluto har fem måner: Charon, Styx, Nix, Kerberos og Hydra. Charon er den største, med en diameter litt mer enn halvparten av Plutos. Det er den største månen til noen dvergplanet.

• Forholdet mellom Pluto og Charon er komplisert. De har et binært systemforhold, siden barysentrum (tyngdepunktet) ligger mellom dem.

• En dag på Pluto varer omtrent 153 timer, og én runde rundt solen tar 248 år. Charons omløpstid rundt Pluto er også på 153 timer, noe som gjør at den aldri stiger eller setter seg. Den svever rundt på det samme stedet, med den samme siden vendt mot Pluto hele tiden. Dette kalles for tidevannslåsing.

• Pluto har en diameter på 2326 km, omtrent en sjettedel av jorden.

• Overflaten består av fjell, daler og krater. Temperaturen varierer fra -226 til -240°C.

Ceres