Ceres

Overflatetemperatur: -105°C

Baneperiode: 4,60 år

Kjente måner: Ingen

Diameter: 950 km

Masse: 943 000 000 000 tonn (0,00015 x Jorden)

Ceres er en dvergplanet og den eneste som ikke befinner seg i Kuiperbeltet, men heller i det indre solsystemet i asteroidebeltet mellom banene til Mars og Jupiter. Oppdaget i 1801, ble den ansett som en planet i ett år, og deretter en asteroide, den første av sitt slag til 2006, da den ble klassifisert som en dvergplanet og er den minste av dem.

I søken etter en stjerne snublet den italienske astronomen Giuseppe Piazzi i 1801 over det han trodde var en komet. Senere, med hjelp fra en annen astronom, konkluderte de med at de hadde funnet en ny planet.

Piazzi bestemte seg for å kalle den Ceres Ferdinandea. Snart ble flere og flere lignende objekter oppdaget i 1850, noe som førte til at den ble klassifisert som en asteroide, det første objektet som ble kalt slik. Navnet ble deretter endret til Ceres etter den romerske gudinnen for høst og moderlig kjærlighet.

Avstand, dannelse og størrelse Ceres ligger i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter og utgjør en tredjedel av all massen som finnes i asteroidebeltet. Størrelsen ville senere gi den status som en dvergplanet, i 2006.

Den ligger litt under 2,8 astronomiske enheter unna solen, og derfor mottar den lys på omtrent 22 minutter, og er omtrent 3,5 astronomiske enheter unna jorden, noe som betyr at lys tar 29 minutter for å nå oss fra Ceres. Det er det 33. største legemet i solsystemet innenfor Neptuns bane.

Ceres antas å ha blitt dannet for omtrent 4,5 milliarder år siden da solsystemet ble dannet. Tyngdekraften trakk virvlende gass og støv, og det resulterte i skapelsen av den lille dvergplaneten. Ceres blir beskrevet av forskere som en embryonal planet eller proto-planet, noe som betyr at den begynte å danne seg som en planet, men mislyktes i å fullføre. Fiaskoen ble garantert av Neptuns sterke tyngdekraft som hindret Ceres i å bli en fullt ut dannet planet.

Ceres bosatte seg på sin nåværende plassering blant resten av de gjenværende delene av planetdannelse. En annen teori om opprinnelsen antyder at Ceres faktisk ble dannet innenfor Kuiperbeltet før den migrerte nærmere solen via forskjellige store gravitasjonspåvirkninger.

Denne teorien har noe tyngde på grunn av tilstedeværelsen av ammoniumsalter som er oppdaget i Ceres's Occator-krater. Også Ceres antas å ha dannet seg under kaldere forhold enn de fleste planeter og asteroider, noe som gir litt troverdighet til denne teorien, noe som betyr at dvergplaneten ble dannet utenfor Jupiters bane.

Ceres har en radius på 476 kilometer eller 296 miles. Dermed er Ceres 1/13 av jordens radius eller 27% av månen. Diameteren til Ceres anslås å være omtrent 945 kilometer, noe som betyr at Ceres har en sammenlignbar størrelse med lengden på Storbritannia fra topp til bunn.

Bane og rotasjon Den følger en bane mellom Mars og Jupiter, innenfor asteroidebeltet og nærmere Mars' bane. Banen er moderat skråstilt (i = 10,6° sammenlignet med 7° for Merkur og 17° for Pluto) og moderat eksentrisk (e = 0,08 sammenlignet med 0,09 for Mars).

Det tar omtrent 4,6 jordår for Ceres å fullføre en runde rundt solen, eller omtrent 1 681 jorddager. Mens Ceres går i bane rundt solen, fullfører den en rotasjon hvert 9. time, altså dets dagslengde, som er en av de korteste i solsystemet.

Geologi og atmosfære Ceres er dekket av utallige små, unge kratere, ikke større enn 280 kilometer eller 175 miles i diameter. Dvergplaneten er hovedsakelig laget av is og stein, med et steinete indre og et isete ytre.

På overflaten blandes is med forskjellige mineraler, og jernrikt leire kan også finnes på overflaten. Overflaten er relativt varm for en asteroide, den gjennomsnittlige overflatetemperaturen er omtrent 235 grader Kelvin eller minus 36 grader Fahrenheit eller minus 38 grader Celsius.

I januar 2014 ble det oppdaget vanndamp i flere regioner, og det ble dermed oppdaget at vanndamp utgjør mer av Ceres' eksterne sammensetning enn det tidligere ble antatt. Det er blitt fastslått at dette kan være resultatet av avgassing eller fra en unik type vulkan kalt en kryovulkan.

Avgassing er et vanlig trekk ved en komet. Internt kan Ceres' mantel, som er omtrent 100 kilometer tykk, inneholde opptil 200 millioner kubikkilometer vann, noe som er mer enn alt ferskvann på jorden.

Muligheten for liv
Sammensetningen av grunnstoffer på Ceres gir forutsetninger for dannelsen av liv slik vi kjenner det. Derfor har den fått forskernes oppmerksomhet for videre observasjoner. I 2017 ble det oppdaget organiske molekyler på Ceres, de karbonholdige byggesteinene for liv. Disse organiske stoffene ser dessuten ut til å være innfødte, sannsynligvis dannet på Ceres i stedet for å ankomme via asteroide- eller kometnedslag.

Forskerne var fornøyde med denne oppdagelsen. Imidlertid er det noe litt mer kjent som bringer diskusjonen om liv til bordet, de berømte lyse flekkene som tilsynelatende er en unik egenskap ved Ceres. Ett år etter deteksjon av vanndamp, dro NASA's Dawn-romfartøy for å observere Ceres og gikk inn i banen rundt den i 2015.

Det var da den kraterdekkede overflaten av Ceres ble oppdaget, og to veldig distinkte lyse flekker ble observert, noe som førte til spekulasjoner om en mulig kryovulkanisk opprinnelse, det vil si en vulkan som utstøter flyktige stoffer som vann, ammoniakk eller metan. I 2016 hevdet forskere fra Dawn-teamet i en vitenskapelig artikkel at en massiv kryovulkan kalt Ahuna Mons er det sterkeste beviset til nå for de mystiske formasjonene.

Senere i 2016 fant Dawn klare bevis for vannmolekyler på overflaten av Ceres. Disse faktorene sammen med Ceres' 20 % karbonmasse kan gi de rette forholdene for organisk kjemi.

Fremtidige planer for Ceres

"Fordi Occator-krateret inneholder noen fristende ledetråder om de nødvendige forholdene for livets opprinnelse på andre verdener, håper forskere å sende en landingsfarkost for å utforske Ceres' mest fascinerende trekk ytterligere," erklærte forskeren Paul Schenk.

Dawn kunne bare studere Ceres fra bane og nådde en nærmeste høyde på 35 km. En romfarkost på overflaten kunne imidlertid lære mer om dvergplanets sammensetning ved å ta en prøve og analysere den in situ, eller inne i selve romfartøyet. For øyeblikket har imidlertid ingen romfartsorganisasjoner planer om å sende en annen oppdrag til Ceres, men det kan endre seg nå som Dawn-oppdraget er avsluttet.

Visste du det?

Mellom 2013 og 2100 er det spekulert i at Ceres' nærmeste tilnærming til jorden vil skje i 2032 på en avstand av omtrent 1,6 astronomiske enheter. Piazzi ønsket opprinnelig å kalle Ceres for Cerere Ferdinandae. Grunnen til dette var at han ønsket å hedre den romerske gudinnen for jordbruk, Cerere på italiensk, som man trodde hadde oppstått på Sicilia, med det eldste tempelet hennes der. Den andre termen, Ferdinandae, var for å hedre den daværende kongen av Sicilia, Ferdinand. Ferdinandae var imidlertid ikke akseptabelt for andre nasjoner, og det ble derfor droppet. Ceres ble værende, men for en kort tid i Tyskland ble det kalt Hera, på moderne gresk Demeter, mens de andre språkene brukte en variant av Ceres/Cerere med unntak av kinesisk, som bruker låneordet "korn-gud(inne)-stjerne" eller gushenxing. Ordet korn (cereal) kommer fra samme navn som Ceres. Sjeldne jordartselementet Cerium ble oppkalt etter Ceres, men det ble senere omdøpt til palladium etter den andre asteroiden Pallas. Ceres forble klassifisert som en planet i astronomibøker i et halvt århundre. Ceres har tittelen som den minste dvergplaneten i solsystemet vårt, men nylige oppdagelser antyder at det kan være en ny dvergplanet som er enda mindre, kalt Hygiea. Hygiea ble oppdaget i 1849 og klassifisert som en asteroide. Men nylige observasjoner kan avsløre at den faktisk er en dvergplanet. Ceres er den eneste kjente dvergplaneten som ikke ligger i Kuiperbeltet.

Fakta om Ceres

• Ceres var den første dvergplaneten som fikk besøk av en romsonde.

• Det er den eneste dvergplaneten i det indre solsystemet.

• Den har ingen måner eller ringer, og man tror også den mangler atmosfære.

• Den ble først klassifisert som planet, så som en asteroide, helt til den i 2006 ble klassifisert som en dvergplanet - den minste av dem alle.

• Fra 1802 til 2006 ble den sett på som den største asteroiden i solsystemet.

• Den ble oppdaget i 1801 av den italienske astronomen Giuseppe Piazzi, som ga den navnet Ceres Ferdinandea.

• Navnet ble senere endret til bare Ceres, som er navnet på den romerske gudinnen for fruktbarhet og jordbruk.

• I motsetning til asteroider, er Ceres rund. Den er stor nok til at gravitasjonen trekker den sammen til en kule.

• Sammensetningen/det Ceres består av, egner seg til at det kan eksistere liv der.

Haumea