O - f a g s p a t r u l j e n . n o

...for alle som syns o-fag var det beste faget på skolen!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hovedsiden

Tips for å ta bilder av fugler i flukt



Å ta bilder av fugl i flukt er kanskje noe av det mest krevende innen foto. Det kreves en stødig hånd og godt øye for at man skal treffe fuglen med fokuspunktet. Når det kommer til utstyr er kanskje et Canon EOS kamera med rask AF og 1,6 eller 1,3 crop å foretrekke, som for eksempel 40D eller den helt nye 50D, eller den mye dyrere proffmodellen 1D mark III. En annen fordel er hastigheten: 6,5 (40D) til 10 bilder i sekundet (1D mark III). At kamera har crop vil si at hvis man bruker en 400mm tele vil få et bilde tilsvarende 640mm på fullformat/vanlig film. Dette på grunn av størrelsen på bildebrikken, som er mindre enn det som kalles fullformat (24x36mm).

Objektiver fra 200mm til 600mm er mest brukt til slik fotografering. Personlig synes jeg det er best med en lett Canon 300mm f/4L eller en Canon 400mm f/5,6L som begge veier lite og er svær anvendelige. De større objektivene som Canon 300mm f/2,8L eller Canon 500mm f/4L er en del tyngre og man bør helst ha et skikkelig stativ for å utnytte objektivene til det fulle.

Innstillingene på kamera har ganske mye å si for et bra sluttresultat. Personlig velger jeg blenderprioritet (A) på kamera og en blender som tillater lukkertider fra 1/500 sekund og oppover, selvsagt kan man gå under for å fremheve bevegelse eller panorere motivet. Når det gjelder valg av AF-punkt bør man se på omgivelsene, har man fugl som kommer inn med himmelen som bakgrunn kan man fint bruke alle AF-punktene. Kontrastene avgjør hva som blir fanget av AF-punktene. Har man derimot en fugl som flyr foran et fuglefjell eller over sjøen bør man velge AF-punktet i midten! Her vil bakgrunnen forstyrre alle 9 AF-punktene slik at autofokusen (AF) vil "jage" fram og tilbake og motivet vil gå tapt.

Man kan velge mellom tre AF innstillinger: one shot, AI focus og AI servo. Mitt råd er å bruke AI servo, da er fotografens jobb å følge fuglen med AF-en og AI servo vil sørge for at fuglen forhåpentligvis er skarp! Sist men ikke minst, still kameraet inn på flest mulig bilder i sekundet - man vil jo ikke gå glipp av det magiske øyeblikket som vil gjøre deg berømt!

Lukkertid: 1/3200 sekund | Blender: 7,1 | ISO: 320

Bildet over viser en lys havsule mot en mørk bakgrunn. Kamera vil som oftest bli lurt og man bør derfor undereksponere med 2/3 til 1 steg. Mørke partier kan hentes opp i etterbehandlingen, det er verre med overeksponerte partier uten noen som helst informasjon - da kan man likegodt sende bildet til søppelkurven.

Lukkertid: 1/2000 sekund | Blender: 7,1 | ISO: 250

Bildet av skarven gir motsatt problematikk. Svarte fugler er vanskelige å eksponere, spesielt med sterk sol. Her kan man derfor overeksponere bildet for å få frem den fine tegningen i fjærdrakten.

Lukkertid: 1/3200 sekund | Blender: 5,6 | ISO: 320

Denne heipipelerka fløy frem og tilbake rett over hodet vårt. Her er det brukt en rask lukkertid for å fryse vingeslagene. I tillegg brukte jeg alle fokuspunktene, siden bakgrunnen var ensfarget og uten kontraster som kunne forstyrre fokuseringen.

Lukkertid: 1/500 sekund | Blender: 5,6 | ISO: 400

Denne hegren som sakte kom sigende langs fjorden, ble fanget med ett fokuspunkt. På forhånd var kameraet stillt inn til å fokusere med det midtre fokuspunkt, slik at ikke sjøen i bakgrunnen skulle forvirre.

 

Søk

Avstemming

Hvem er den beste TV-villmarkingen?
 

Lik oss på Facebook:

Facebook Fanbox 1.5.x.0