O - f a g s p a t r u l j e n . n o

...for alle som syns o-fag var det beste faget på skolen!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk
Hovedsiden

Alt du trenger å vite om brennere




En skikkelig primus er en forutsetning for en vellykket og komfortabel tur. Uansett hvilken årstid vi snakker om, kan en primus redde dagen enten vi snakker om livsnødvendig smelting av snø, koking av vann til kaffe, eller litt kosevarme i teltet.

O-fagspatruljen har lang erfaring fra ulike typer brennere og primusvarianter. I denne saken konsenterer vi oss om typer som anvender flytende brennstoff og derfor passer til bruk gjennom hele året. Brennere som kun bruker gass er derfor ikke kommentert. Det samme gjelder stormkjøkken med rødspritbrennere. Felles for disse er sterkt redusert varmekapasitet når temperaturen beveger seg nedover mot nullpunktet.

Dette er ingen test, men noen tips og triks til sikker og hensiktsmessig fyring under alle tenkelige forhold, året rundt.

Produsenter og typer

Det finnes en rekke ulike brennere på markedet. Kjært barn har mange navn, men primus eller multifuel er nok de mest brukte fellesbetegnelsene. Produsenter som Optimus, Primus og MSR er noen av de mer kjente. Ved å velge en brenner fra en kjent produsent, er du sikret mange års problemfri bruk. Tilgangen på reservepakninger og generelle reservedeler er oftest god, og du er sikret en pålitelig turkamerat i mange år.

Dersom du har et gammelt stormkjøkken, kan det være verdt å ta en kikk på Optimus Nova+. Denne brenneren kan du nemlig enkelt tilpasse bruk i stormkjøkkenet ditt. Noen vil sikkert være sjenert av støynivået fra brenneren. Har du sarte ører kan MSR sin Whisperlite-modell være en løsning. Som navnet tilsier, er denne svært stillegående. Både Optimus og Primus har flere gode modeller.

Jevnt over er det Primus Omnifuel som kommer best ut i tester. Den er en velprøvd traver som fungerer bra med de fleste typer brennstoff.At den i tillegg er fra en skandinavisk produsent er jo ingen ulempe.

Koeva Booster + er en relativt ny brenner på markedet, men den får mye skryt i ulike tester. Tilgjengeligheten på reservedeler blir da ankepunktet fordi det er en relativt ukjent produsent. 


Brennstoff

Felles for de aller fleste til å bruke ulike typer flytende brennstoff og i noen tilfeller også gass. Hva du velger, avhenger selvfølgelig av bruksområdet og tilgangen på ulike typer brensel. Skal du til Himalaya eller Sør-Amerikas høyere topper, kan nok tilgjengeligheten på brensel variere sterkt. I slike tilfeller vil det derfor være hensiktsmessig å velge en brenner som kan fungere på nær sagt alt flytende, som f.eks diesel og bensin. I mer urbane områder og for kortere turer vil dette være av mindre betydning.

I dag er det flere aktuelle brenseltyper for bruke hele året. Vi tar her for oss de mest aktuelle.

Bensin:
Såkalt miljøbensin er et veldig godt valg til bruk i brenneren din. Den brenner rent og soter lite under bruk, har høy varmeeffekt og koster forholdsvis lite. Bare husk å velge 4-taktsbensinen som ikke har tilsatt olje. Denne er heller ikke særlig eksplosjonsfarlig sammenliknet med vanlig bilbensin og derfor grei å hanskes med uten å risikere at teltet går i lufta Vanlig bilbensin frarådes på det sterkeste på grunn av ulike tilsetningsstoffer som både er usunne og gjør at brenneren soter unødvendig mye under bruk. Det finnes også egne typer bensin fremstilt spesielt for bruk i multifuel-brennere og ulike typer renset bensin.
Felles for disse og såkalt miljøbensin er at du ikke trenger et annet brennstoff til forvarming, noe som selvfølgelig er en praktisk fordel.

Parafin/lampeolje:
Er ikke fullt så rentbrennende som bensintypene nevnt over. Fungerer bra uansett temperatur, men trenger forvarming med for eksempel rødsprit for å fungere hensiktsmessig. For skeptikere og andre med tynne nerver er parafin et trygt valg med sin lave eksplosjonsfare.

Diesel:
Fungerer, men brenner ikke særlig rent. Det fører til at du må rense brenneren ofte. O-fagspatruljen anbefaler ikke diesel annet enn i nødstilfeller.

Gass:
Siden vi snakker om multifuelbrennere, har man ofte anledning til å bruke gass. Det er selvfølgelig det mest renslige og effektive brennstoffet så lenge temperaturen holder seg over 5-10 plussgrader. Fordelen med gass er at du slipper forvarming og muligheten for søl. Minuset er at gassboksen tar mye plass i sekken selv om den er tom.

Tips og triks

Spesielt for vinterbruk anbefales det å  bruke en treplate som underlag for brenneren. Ingenting er mer kjedelig enn å se middagen renne ut i snøen fordi brenneren synker ned i snøen. Finn ei passelig finerplate som du legger i sekken. Denne fungerer utmerket som gryteunderlag og skjærefjøl også.

På overnattingsturer er det lurt å ha med litt reservedeler. En nål til å stake opp tette dyser er førsteprioritet. Sammen med et multiverktøy kan du enkelt bli dagens helt når brenneren plutselig krever overhaling.

Litt generell omtanke forlenger levetiden på brenneren din betraktelig. Ta deg bryet med å smøre opp pakninger innimellom, så slipper du søl og lav effekt som følge av lekkasjer.

En enkel vindskjerm av tynn aluminium bør være en obligatorisk følgesvenn. Det er ofte lite vind som skal til før brenneren fusker, og disse ekstra grammene vil du fort bli glad i. Skal du være lenge ute i kaldt vær, kan en varmeveksler være en god ide å investere i. Denne sørger for et vesentlig lavere drivstofforbruk samtidig som det er en god vindskjerm.

 

Søk

Avstemming

Hvem er den beste TV-villmarkingen?
 

Lik oss på Facebook:

Facebook Fanbox 1.5.x.0